lillamysis.blogg.se

En tjej som är galen i hästar på amatör nivå:)

Dressyr och svullna bakben....

Kategori: Allmänt

Igår red jag världens bästa dressyrpass på Diesel, film finns på min yt: Baramindiesel Dorperheide eller instagram: Jasmine_Hedstrom. Han har skrittat nästan hela förra veckan för att det började med att hans has var lika stor som en fotboll men han hade inte ont och var inte speciellt halt heller. Han fick stå på box en dag och jag gick promenader med honom så att vätskan skule sjunka ner. Den sjönk ner så hela benet istället såg ut som ett kylskåp hehe.. Men de var bra för då kunde jag linda benet och då fick han gå ut i hagen för de är bättre att dom får röra på sig i sånna lägen annars blir de mer svullet. Han fick vila 2 dagar och svullnaden gick ner väldigt mycket han var bara pytte lite svullen. Jag började skritt jobba honom. Sen förra veckan lördagen började jag trava gjorde de söndag också. Han fick vila måndag då hoppade jag Stella, för har hoppträning varje måndagkväll i ridhuset på Mrk. Jag började rida honom mer och mer somvanlgit men udnerlaget ute är inte de bästa så han har väldigt mycket energi. I onsdags drog vi Diesel och Artic till ridhsuet och körde lite markarbete. Men de kom en tjej dit och byggde en bana så vi fick ta de lite lugnt vi hade inget space. Vila torsdag och igår världens bästa dressyr pass i ridhuset han blev väldigt avslappnad trotts all energi han hade. Han är ju van att jag är ute i skogen och konditions tränar honom med galopp intervaller. Men de gick sjukt bra är väldigt nöjd. Nu är han hel och kan fortsätta träningen med honom. 
 
När han kom till mig var han väldigt smal man såg revbenen väldigt tydligt och absolut inga muskler. Han står på fri tillgång (höbal) i hagen och får även hö på kvällen inne. Han äter 0.5 kg St hippolyts High Protein vilket hjälper till att bygga muskler. Han har nu även börjat äta 0,5kg lucern vilket ger fett energi osv de är väldigt bra. Tipsar verkligen St hippolyts foder, de är lite dyrare men värt pengarna. 
 
Han var hos tandläkaren för någon vecka sen för vi tyckte han störde sig väldigt på bettet och åt lite kontigt. de visade sig att han hade lite vassa kanter och gamla ärr i munnen men som såg fina ut. Han stör sig inte på bettet längre. På måndag ska jag skicka in trekprov (kolla masken) för att kolla om han har mask om de har nånting att göra med att han varit så underviktig. Men han har börjat bygga mer muskelr och lagt på sig lite fett men alltid bra att kolla alla hästars mask på våren speciellt om dom är unga. 
 
Jag har inte en egen sadel till Diesel ännu.. Jag har ju min som jag haft på Stella den ligger väll okejj men måste och vill köpa en ny. Sadelmakaren var här och vi hittade en perfekt sadel som både passade mina korta ben och Diesel perfekt. En Equiline closer. Väldigt fin med också dyr, funderar på att köpa en sån är bara väldigt mycket pengar... (bild nedan)
 
Idag Lördag får Diesel vila han var så fin igår, imorgon ska vi ut i skogen och se om de är bra underlag så vi kan göra av med lite energi. Han älskar att vara ute och galoppera. På måndag blir de hoppträning vilket jag är så taggad på. När han kom hit va han livärdd bara för en bom som låg på marken han överhoppade sig väldigt mycket och var osäker. Nu hoppar vi allt, hoppat linje på 90cm. Höjden är absolut inget problem för han, men vill ju att han ska bli mer musklad och att vi lär känna varandra mer innan vi börjar med dom höga höjderna. Köpte honom för snart 3 månader sen. Är ändå stolt om man tänker att han först var livärdd att gå över en bom och nu hoppar studds och banor och trippel och allt vad de nu är. Men jag har lärt känna honom mer och han mig ,han börjar känna sig lite mer hemma och de känns väldigt bra. 
 
Nåväl ni hittar mig här 
 
Instagram: Jasmine_Hedstrom
 
Youtube: Baramindiesel Dorperheide
 
Länk till youtube: https://www.youtube.com/channel/UCJHaI5gPR6TXlj4cLcrDFlA 
Bildresultat för equiline closer
 
Kommentera inlägget här: